onsdag 14 september 2011

Läkarstudier och hypokondri

Är jag inte lite andfådd? Det är troligtvis lungfibros.

Att ta in ny kunskap innebär ofta att sortera och kategorisera utifrån personliga erfarenheter och referensramar. När det gäller medicinsk kunskap specifikt blir det lätt att man projicerar symptom på den egna gestalten, hur osannolika och främmande de än må vara.

En redogörelse av sjukdomsbilden för systemisk skleros har väckt tankar hos mig. Det är inte så att jag på allvar tror att jag är sjuk, särskilt inte i en reumatisk åkomma. Låt gå för att jag blev andfådd när jag cyklade hem efter min dag på sjukhuset, och visst ligger mitt Hb högt inom intervallet. Jag har ju alltid haft varma händer med full rörlighet, så nej, verkligen inte.

Men, det väcker ju frågan; hur vet man när man är sjuk? Jag kan inte vara nog tacksam för att jag aldrig varit sjuk på riktigt; en vanlig förkylning räknas liksom inte i sammanhanget. Jag har således inte någon större benägenhet att springa till vårdcentralen i tid och otid, vilket väl i sig får ses som en tydlig avsaknad på hypokondri. Då och då får man ju ändock huvudvärk, trötthet, ont i bröstkorgen, smärta i knät eller ont i magen. Kommer man varefter studierna fortskrider att länka samman symptom, högst påtagliga eller inbillade, med sjukdomen du jour, och på så vis hitta saker som egentligen inte finns där, och falla i den klassiska läkarstudentshypokondrigropen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar