lördag 24 mars 2012

Lön för mödan - om varför en yrkesgrupp känner sig lönemässigt förfördelad

Över landet sveper som bäst sjuksköterskestudenternas protestvåg; ingen nyutexaminerad skall behöva förnedras och tvingas till slaveri är det underförstådda budskapet när man kräver 24 000 kronor i ingångslön. Är protestvågen rättfärdigad?


Det verkar råda en slags både folklig och intraprofessionell enighet kring att sjuksköterskor i allmänhet har för låg kompensation i förhållande till det arbete de utför. Så vad är då rätt kompensation?

Ett fritt samhälle utgår från individens rättigheter, alltså rätten att agera för att upprätthålla sitt eget liv, för sin egen skull och inte som ett medel för andras ändamål, och rätten att behålla frukten av sin egen ansträngning. En individ med dessa rättigheter intakta har ett självändamål och kan handla utifrån sitt eget rationella egenintresse.

Tyvärr sätts dessa rättigheter ur spel av dels det inflytande som fackföreningar utövar på lagstiftaren och dels den monopsoni som arbetsgivaren för sjuksköterskor innehar. 
Arbetsmarknaden är tyvärr ingen fri marknad, så några tydliga prissignaler kan vi inte förvänta oss. Marknaden är inte fri för att den är hårt reglerad av politiker och fackföreningar, och i fallet med sjuksköterskorna även arbetsgivarens monopsoni.

Fackföreningarnas inflytande över arbetsmarknaden sker dels genom att påverka politiker att stifta lagar som gynnar fackföreningarna (men inte nödvändigtvis arbetstagarna) och dels genom direkt lönekartellbildning. Fackföreningarnas uppgift är att begränsa utbudet av arbetskraft för att på så sätt kunna kräva högre löner. Detta görs genom att ta bort all form av lönekonkurrens från arbetslösa, som hade kunnat tänka sig att utföra arbetet till lägre kompensation. Vi har ingen lagstiftad minimilön i Sverige, men i praktiken ser fackföreningarna till att etablera en de facto sådan genom lagar som medbestämmandelagen. Detta ger att personer som inte är produktiva nog att matcha eller överträffa minimilönen inte kan konkurrera genom att erbjuda sin arbetskraft till en lägre lön. Dessa personer är naturligtvis oftast unga utan erfarenhet. På nyspråk kallas fenomenet "solidarisk lönepolitik".

De flesta arbetstillfällen för sjuksköterskor återfinns i den offentliga sektorn, och där framförallt i landstingens regi. Uppgifterna kommer från Vårdförbundets statistik 2010. Lönestatistiken för den privata sektorn baseras på den andel av sjuksköterskorna som är ansluta till VF, alltså ungefär hälften av de privatanställda.

Sjuksköterskor per sektor

Vad vi kan se omsluter landsting och kommun 89% av samtliga yrkesverksamma sjuksköterskor, och det är också i dessa sektorer medianlönen ligger lägst. När arbetsgivaren konkurrensutsätts i den privata sektorn ser vi att lönen generellt går upp. Av de statligt anställda sjuksköterskorna arbetar 60% i en utbildande befattning.

Medianlön per sektor, exklusive ledare

Vi kan också se att arbetslösheten bland sjuksköterskor är låg, under 1%. Detta betyder att det antingen föreligger en arbetskraftsbrist, något som borde utöva ett tryck uppåt på de nominella lönerna, eller att det föreligger en jämvikt, vilket då skulle innebära att korrekt lön är satt.

Arbetslöshet för sjuksköterskor

Men eftersom sjuksköterskorna inte agerar på en fri marknad kan vi inte dra dessa slutsatser. Vi har anekdotiska redogörelser (1, 2, 3, 4) för att lönen inte upplevs som rättvis från de arbetstagande, och vi har anekdotiska redogörelser (1, 2, 3, 4) för att arbetsgivarna inte har det arbetskraftsutbud de skulle önska. Om man skall dra slutsatser av detta kan man konstatera att sjuksköterskor är underbetalda. Problemet som är kvar är då vilken påverkan arbetsgivarens monopsonisituation har. Ett möjligt och rimligt antagande är att en enda arbetsgivare har möjlighet att kontrollera löneläget genom att konsekvent vägra att höja lönerna och istället låta produktionen vara underbemannad och på så vis upprätthålla en högre jämviktsarbetslöshet. Det som talar emot detta är den låga arbetslöshet som råder för yrkeskategorin. Det som talar för att den monokulturella arbetsgivarsituationen ändock har en påverkan är det faktum att den privata sektorn erbjuder högre löner. En vanlig förklaring till att den privata sektorn erbjuder högre löner är att anställningen är tryggare i offentlig sektor, på bekostnad av kompensationen. För en yrkeskategori där arbetslösheten är i det närmaste obefintlig kan detta inte vara en avgörande faktor.

Har då sjuksköterskor rätt kompensation redan? Faktorer som spelar in vid lönesättning i ett yrke är tillgång på arbetskraft och efterfrågan på densamma. För sjuksköterskor ökar efterfrågan något mer än tillväxten i samhället, då samhällen tenderar att öka andel av BNP som spenderas på hälso- och sjukvård i takt med att levnadsstandard och välstånd ökar. (OECD Health Data 2011, OECD.Stat, EU KOM/2001/723 Hälso- och sjukvårdens och äldreomsorgens framtid)
Efterfrågan på och utbudet av hälso- och sjukvård beror i hög grad på levnadsstandarden och utbildningsnivån, som dessutom bestämmer människors levnadssätt. Det kan sålunda noteras att efterfrågan på hälso- och sjukvård sedan ett halvsekel tenderar att öka mer än proportionellt mot inkomsten per capita.
Tillgången på arbetskraft i ett yrke (fri marknad, monopsoni) påverkas av ett antal faktorer, som exempelvis lönenivå, skaderisk, ingångströskel, arbetstider, arbetsmiljö, jobbtrygghet, karriärmöjligheter, ansvarsnivå, intellektuell stimulans osv. Dessa faktorer kommer att påverka hur många individer som anser att yrket lockar och är lockelsen tillräckligt hög i förhållande till hur mycket som krävs för att göra sig tillgänglig (dvs att utbilda sig) kommer fler individer konkurrera om arbetstillfällena. Den faktor som är avsevärt lättast att påverka för arbetsgivaren är lönenivån, upp till den nivå där produktiviteten hos den anställde matchar de intäkter som kan uppnås. Med offentlig, skattefinansierad verksamhet blir det ju lite annorlunda, men det är fortfarande fullt mätbart. Ovanstående gäller för övrigt för alla yrken, så det kan ju vara bra att ha i åtanke när man jämför lön mellan yrkeskategorier. Men det enda sättet att veta huruvida sjuksköterskor är rätt kompenserade är om de får verka på en fri arbetsmarknad; det finns inget sätt att räkna ut rätt lön. Så bort med alla fackföreningar, alla lagar som reglerar arbetsmarknaden, och all skattefinansierad hälso- och sjukvård, så kommer alla sjuksköterskor få precis den lön de förtjänar.
Ring din fackliga representant redan idag!

Samtidigt skall sägas att det vanligaste sättet att höja sin lön är att byta arbetsgivare; och det är också så det fungerar i övriga branscher. En civilingenjör som arbetar för samma arbetsgivare i 10 år kommer att ha lägre lön än en civilingenjör som byter arbetsgivare 3-4 gånger under samma period. Rimligtvis föreligger samma förhållande för sjuksköterskor, och att ängsla sig över orättvisan i detta är bara att sticka sin offerkofta med allt finare maskor. En del i problemet är förvisso återigen bristen på alternativa arbetsgivare.

Så det här med ingångslöner. Idag är den fackligt reglerade ingångslönen ungefär 21 500 kr/mån och medianlönen ligger runt 25 000 kr/mån. Facebookupprorets syfte är att höja ingångslönen till 24 000, och naturligtvis finns en underliggande förhoppning om att även medianlönen kryper uppåt (med mer än den direkta effekten av höjd ingångslön). Frågan är dock om inte sjuksköterskor i allmänhet (tänk medianlön och tänk livslön) skulle tjäna mer på att öka lönespridningen för yrket. En lägre ingångslön, med krav på rättvisare löneutveckling skulle lyfta fram kompetens och öka produktiviteten, till gagn både för arbetstagare och arbetsgivare. Rättvisan i löneutvecklingen skulle då utgöras i att den som är till störst nytta för sin arbetsgivare också kompenseras mer för detta. Upp till en viss lönenivå fungerar denna reglering, men bortanför den punkten är nyttan för arbetsgivaren underordnad den att anställa en nyutexaminerad eller med mindre erfarenhet eller lägre produktivitet av annan orsak, till en lägre kostnad. Om någon annan med lägre produktivitet kan utföra ditt arbete nästan lika bra, men till en avsevärt lägre kostnad kommer den personen ha en stor konkurrensfördel. Det är här vi har den springande punkten, det absoluta taket i en yrkeskategoris löneutveckling. Eftersom vi kan konstatera att det föreligger ett absolut tak, och att det ligger i absoluta tal förhållandevis nära medianlönen, så finns det ingen vinst för arbetstagaren att förorda en högre lönespridning, om man inte samtidigt är beredd att erkänna att arbetets art och karaktär inte låter sig processifieras och att individuell kompetens och produktivitet kan variera stort. Mot detta finns ett enormt fackligt motstånd, då detta skulle ske på bekostnad av mindre produktiva medlemmar.

Sammantaget utgör detta förklaringen till varför lönebildningen för sjuksköterskor ser ut som den gör.

GP CW CW DN

Läs mer om yrket som ett kall.

4 kommentarer:

  1. Observera att facket (Vårdförbundet) inte har en reglerad ingångs/lägstalön, enligt avtalet är det individuell lönesättning som gäller varför det är upp till individen att bestämma hur hög eller låg ingångslön som man accepterar. Ovanpå detta bör nämnas att man som nyutexaminerad, utan anställningsavtal, inte omfattas av några avtal, det gäller först när man är anställd.

    Ingångslöner på 21kkr plus-minus fickpengar är en överenskommelse som arbetsgivarna gör. Personligen kallar jag det för lönekartell, att samtliga sjukhus i en region/ett landsting kommer överens om vilken ingångslön de skall erbjuda nyutexaminerade, men det är i vanlig ordning svårt att bevisa. Annars borde sjukhus som ligger lite avsides, och har svårt att rekrytera personal, ge högre ingångslön, allt enligt devisen tillgång och efterfrågan. Nu är ju detta som bekant satt ur spel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert bättre källor än jag, då jag befinner mig på utsidan, men tittar man på både centrala och lokala avtal (https://www.vardforbundet.se/Stod-och-service/Dokumentarkiv/kollektivavtal/) som Vårdförbundet träffat med arbetsgivarorganisationen, såväl som på överläggningsprotokoll så hittar man historiskt formuleringar som ger sken av att Vårdförbundet dels träffar avtal om lägsta lön och dels yrkar på att beloppsätta en lägsta lön. Det är nu på senare år man på central nivå frångått den formuleringsivern, men på lokal nivå finns den kvar.

      Exempel:
      https://www.vardforbundet.se/Documents/Kollektivavtal/Sk%C3%A5ne/LOK%202011.pdf

      Avtalet löper till 2013-03-31 med möjlighet till förlängning.
      Vårdförbundet yrkar på en ingångslön på 21 100 kronor, arbetsgivaren avvisar yrkandet och hänvisar till befintliga rekommenderade ingångsnivåer (21 000 kr för 2012).

      Visst ser det ut som om det är fackförbundet som är mest angeläget om en beloppsatt ingångslön?

      Kollektivavtal träffas mellan fackförbund och arbetsgivarorganisation, aldrig mellan arbetsgivare och arbetstagare, till de faktiskt berörda parternas nackdel. Du bekräftar ju här att facket via MBL utestänger de som ännu inte tagit sig in på arbetsmarknaden.

      Du har delvis rätt i din analys att det föreligger kartellbildning; inom samma landsting har ju arbetsgivarna samma huvudman inom den så totalt dominerande offentliga sektorn. Det resulterar ju i en de facto kartell.

      Att hitta rätt lönenivå stavas således konkurrens å båda sidor på marknaden.

      Radera
    2. Vårdförbundet hade i förra avtalet centralt en skrivning om att lägsta ingångslönen skulle vara 21.1kkr, den delen av avtalet gick ut under 2010 och därefter började arbetsgivarna erbjuda ingångslöner från 19.5kkr, lite beroende på var i landet. Centralt finns ingen skrivning om lästa- eller ingångslön längre, och det fanns det inte i flera år innan detta tillfälliga avtal kom till (efter strejken 2008 tror jag).

      De lokala förbunden försöker få in skrivningar om LÄGSTA ingångslön i avtalen för att motverka just denna lönekartell. Detta ställer inga hinder mot att varje enskild individ har rätt att begära mer, lönesättningen är fortfarande individuell om än i så fall med ett golv. Skillnaden på vad Region Skåne vill erbjuda och vad Vårdförbundet Skåne vill ha är 1kkr. Men generellt är det så att lägsta- och ingångslöner inte skall avtalas om just för att de tenderar att bli ett tak snarare än ett golv när arbetsgivarna skriver på avtalet.

      Facket utestänger ingen via MBL, detta faktum rör samtliga fackligt anslutna i Sverige. När du är ny, och inte har fått din första anställning/skrivit på anställningsbevis, så omfattas du inte av kollektivavtalet fullt ut. Detta gör å andra sidan att sjuksköterskestudenterna kan protestera som de gör, utan risk för repressalier via AD för varken studenterna eller Vårdförbundet, just för att de inte är bundna av fredsplikten som följer med ett kollektivavtal. Annars hade de helt sonika fått knyta näven i fickan och ta jobbet till den lönen som arbetsgivaren dikterar.

      Javisst har de samma huvudman, men de måste ändå få tillåtas att konkurrera om arbetskraften. Det är ändå den anställande chefen som lönesätter, som bäst kan bedöma både behov och kompetens. Sedan lägger sig HR på både sjukhus- och landstingsnivå i det träffade avtalet, och då kan man ju fråga sig om det inte är så att det till syvende och sist är en politiker som skall sätta lönen i varje enskilt fall. På det kan vi lägga avtalet som stipulerar individuell lönesättning (som arbetsgivarna så länge stred för och säger sig stödja fullt ut), hur fungerar det när samtliga arbetsgivare kommer överens om en och samma ingångslön? Jag funderar själv på om inte DET är något man borde kunna ta till AD, tyvärr står det inga skrivningar om brott mot den individuella lönesättningen i avtalen.

      Radera
    3. Man får ju förstå arbetsgivarens drivkraft; nämligen att hålla den allmänna lönenivån och därmed kostnadsnivån nere. Detta är arbetsgivarens uppgift och skall man ha någon ambition om effektivitet i verksamheten är detta nödvändigt. Arbetsgivarens ägare är i det här fallet du och jag i egenskap av skattebetalare. Självklart är vi måna om att producera så god hälso- och sjukvård till så låg kostnad som möjlig, även om vi kanske tänker oss olika vägar mot målet.

      Du menar att lägsta lönenivå inte är ett hinder för att begära mer, men jag vill peka på att det uppenbarligen är ett hinder för att begära mindre. På så sätt stänger man ute, via MBL, de som inte omfattas av fackets omsorg. Detta upprätthåller en jämviktsarbetslöshet, och är traditionellt fackets sätt att befästa sin makt och kontroll över arbetarna. En oprövad arbetstagare kan inte konkurrera med lägre lön initialt.

      Vidare ställer jag inte upp på din beskrivning av arbetarna som trälar som har att foga sig efter arbetsgivarens nycker. Det som tyvärr hindrar arbetstagare att tacka för sig när galoscherna inte passar är, trots den låga arbetslösheten för yrket, att nästa arbetsgivare är densamma som den du lämnar. Detta faktum ger en rigid och trögrörlig arbetsmarknad, till allas missnöje.

      Tillsammans med rigida löner och LAS, som cementerar arbetslöshet och minskar dynamiken på arbetsmarknaden, skapas ett snävt lönespann för sjuksköterskorna. En arbetsgivare är medveten om den naturliga variationen i produktivitet i en population, och vill således inte riskera att sätta en för hög lön på en oprövad arbetstagare, då lönen inte sedan kan sänkas till att bättre matcha den lägre än förväntade produktiviteten. Av samma anledning höjs inte lönen när produktiviteten hos arbetstagaren överträffar förväntan.

      Sund konkurrens inom välfärdssektorn skulle alltså ge arbetstagarna större frihet, skapa en större lönespridning och bättre och mer rättvist belöna den ambitiöse och engagerade arbetstagaren.

      Radera